start
 
Vanliga frågor
Mitt konto
Hjälp! Jag har glömt mitt lösenord.
Klicka på "logga in" och "har glömt lösenord " så mailas det ett nytt lösenord till mailadressen du har registrerad hos oss.
Hur redigerar jag en personlig adresslista?
Klicka in på "Mitt konto" så hittar du dina adresslistor och kan redigera dem.
Hur redigerar jag en personlig datumlista?
Klicka in på "Mitt konto" så hittar du dina datumlistor och kan redigera dem.
Hur skapar jag ett konto hos er?
Klicka på "logga in" och sedan ”skapa nytt konto” för att fylla i din mailadress och skapa ett nytt konto. Då får du även ett mail skickat till dig med inloggningsuppgifter.
Jag skickar efter nytt lösenord men inget händer.
Mailet med ditt lösenord kan ha fastnat i ditt spamfilter, kolla där. Ibland kan det ta 15-20 minuter innan mailet kommer. Annars får du maila oss på hej@personligalmanacka.se så hjälper vi dig med ditt lösenord!
Jag vill avsluta mitt konto.
Maila oss på hej@personligalmanacka.se så hjälper vi dig att ta bort kontot.
Jag vill ha erat nyhetsbrev. Hur gör jag?
Gå till "Mitt konto" och logga in eller skapa ett kundkonto hos oss så kan du kryssa för att få våra nyhetsbrev.
Kan jag få välja lösenord?
Nej, tyvärr inte utan du får ett slumpmässigt valt lösenord.
Kostar det att ha ett konto hos er?
Nej, det är självklart gratis.
Varför behöver man ha ett konto hos er?
Bland annat för att man ska kunna spara personliga datumlistor och personliga adresslistor samt för att man säkert ska kunna ladda upp bilder som inte någon annan kan komma åt.
Beställa
Hjälp! Hur laddar jag upp ett foto?
När du designar omslaget på din almanacka så hittar du en kamerasymbol under "Färg-Mönster-Foto". Klicka in där så är det bara att ladda upp egna bilder. Bilden behöver vara i jpg format.
Hur beställer jag en almanacka?
Klicka på "Designa nu!", välj storlek och sedan är det bara att designa! När du är klar lägger du almanackan i kundkorgen, väljer betalmetod och slutför köpet. Sedan är det bara att vänta på att almanackan ska dimpa ner i brevlådan.
Hur länge ligger en almanacka kvar i kundkorgen?
Den ligger kvar tills du väljer att genomföra köpet eller ta bort den från kundkorgen.
Kan jag beställa en uppföljare?
Javisst, hör av dig till oss på hej@personligalmanacka.se så hjälper vi dig att skapa en uppföljare.
Kan jag se en preview på almanackan jag gjort?
I kundkorgen kan du se en preview på almanackan och klickar du på "visa mer" och "redigera" så kan du se hela almanackan igen.
Kan jag ändra typsnitt på framsidetexten?
På bildomslagen kan man ändra typsnitt om man beställer från en dator eller surfplatta genom att klicka på trollspöet nere till vänster när man laddar upp bilden.
På de enfärgade omslagen, mönster och designteman gäller vårt typsnitt.
Kan man spara fler än en almanacka?
Vill du spara fler almanackor än en så är det enklast att lägga dem i kundkorgen. Där ligger de sedan kvar tills du väljer att genomföra köpet.
Vilken bildupplösning rekommenderar ni?
Vi rekommenderar att bilderna är minst 200 dpi för att bli så bra som möjligt i tryck. Dagens mobilkameror har inte några problem att ta såna bilder.
Det innebär följande upplösning eller högre:
Liten: 827*1118 pixlar
Mellan: 1157*1118 pixlar
Stor: 1654*1118 pixlar
A5: 1157*1614 pixlar
A4: 1654*2339 pixlar
Väggalmanacka: 2362*2362 pixlar

Vi vill att din bild ska tryckas så likt det som visas på hemsidan som möjligt, men den tryckta bilden kan i enstaka fall skilja någon millimeter mot hur det ser ut på hemsidan. Lägg därför ingen väsentlig del av bilden i ytterkanterna.


Vilken storlek ska det vara på bilderna jag laddar upp?
Omslagsfotona behöver vara följande storlekar:
Liten: 105x142 mm (827*1118 pixlar)
Mellan: 147x142 mm (1157*1118 pixlar)
Stor: 210x142 mm (1654*1118 pixlar)
A5: 147x205 mm (1157*1614 pixlar)
A4: 210x297 mm (1654*2339 pixlar)
Väggalmanacka: ca 303x303 mm (2362*2362 pixlar)
Vi vill att din bild ska tryckas så likt det som visas på hemsidan som möjligt, men den tryckta bilden kan i enstaka fall skilja någon millimeter mot hur det ser ut på hemsidan. Lägg därför ingen väsentlig del av bilden i ytterkanterna.


Min beställning
Jag har inte fått någon orderbekräftelse.
Det kan ha fastnat i ditt spamfilter, kolla där. Annars kanske din mailadress blivit felstavad? Kontakta oss på hej@personligalmanacka.se så kan vi hjälpa dig vidare.
Kan jag avbeställa en order jag gjort?
Du har rätt att ångra och avbeställa din beställning så länge du inte har valt en betalmetod. Har du däremot betalat, eller registrerat dig för faktura via Klarna, så gäller inte ångerrätt enligt distansavtalslagen vid postorderköp, då alla almanackor hos oss är individuella och utformas speciellt för varje kund.
Kan jag lägga till något i min redan lagda order?
Vi kan inte lägga till något i en redan lagd order, men det är enkelt att göra ytterligare en kompletterande order med det som saknas.
Kan jag ändra något i min beställning?
Vi vill ha så kort leveranstid som möjligt och därför skickas almanackorna och skrivböckerna automatiskt direkt vidare till tryck så det är inte möjligt att göra några ändringar efter att ordern är lagd.
Min adress är fel. Hur ändrar jag den?
Kontakta oss på hej@personligalmanacka.se så ändrar vi den.
Min order är sen!
Vi har en ungefärlig leveranstid som ska hålla, men ibland händer det att postgången tar längre tid än vi beräknat. Har den ungefärliga leveranstiden redan gått så får du gärna kontakta oss med namn och ordernummer på hej@personligalmanacka.se så hjälper vi dig.
När kommer min almanacka?
I orderbekräftelsen kan du följa din order. Du hittar orderbekräftelsen när du klickar på din order under "Mitt konto" på vår hemsida.
Vad är mitt ordernummer?
Ordernumret hittar du i din orderbekräftelse och om du loggar in på ditt kundkonto under "Mitt konto".
Produktinfo
Har ni almanackor med 1 dag/sida?
Nej det har vi inte utan alla våra almanackor har en vecka/uppslag.
Har ni några återförsäljare?
Nej, vi säljer bara direkt via vår hemsida för att alla kunder alltid ska kunna anpassa sin almanacka individuellt.
Hur gör jag ett collage?
Collaget behöver du göra i ett annat program, ex picmonkey.com eller i appen PhotoGrid och sedan laddar du upp det som en färdig bild hos oss.
Hur länge räcker en almanacka?
Almanackan sträcker sig alltid över 12 månader, men du väljer själv vilken startmånad du vill ha.
Hur stor är almanackan?


Liten: 105x142x12 mm
Mellan: 147x142x12 mm
Stor: 210x142x12 mm
A5: 147x205x16 mm
A4: 210x297x16 mm
Väggalmanacka: ca 303x303x6 mm
Hur sätter jag fast snodden?
Snoddens metallankare för du in genom hålen i baksideplasten, sedan är det bara att sno runt snodden.
Hur tjockt är pappret i almanackan?
Pappret i almanackan är ett 130-grams papper som är miljömärkt enligt FSC, PEFC, ISO 14001, Paper Profile och EMAS.
Det produceras på ett Svanen-märkt pappersbruk i Sverige. (Arctic)
Vårt tryckeri, är även det miljöcertifierat enligt ISO 14001.
Kan jag få en engelsk inlaga utan helgdagar?
Ja, det kan vi ordna. Kontakta oss på hej@personligalmanacka.se så hjälper vi dig.
Kan jag få fler än 12 månader i almanackan?
Nej det är tyvärr inte möjligt då vi inte har möjlighet att sätta in fler sidor i almanackan.
Kan jag få månadsöversikten i alla storlekar?
Månadsöversikten finns att välja till storlekarna A5 och A4, då det behövs fler sidor till månadsöversikten än vad som finns i de andra storlekarna.
Kan jag få månadsöversikten i en skrivbok?
Nej, tyvärr inte.
Kan jag få väggalmanackan med en månad/sida?
Väggalmanackan har en vecka/sida, men kan hängas så två veckor visas.
Kan veckan i almanackan börja med fredag eller söndag?
Nej, det är tyvärr inte något vi kan erbjuda utan alla våra almanackor börjar med måndag och slutar med söndag.
När börjar almanackan?
Du väljer startmånad själv. Du kan välja på alla årets månader och sedan sträcker sig almanackan 12 månader framåt.
Vad väger en almanacka?
Liten: 176 gram inkl tillbehör
Mellan: 242 gram inkl tillbehör
Stor: 340 gram inkl tillbehör
A5: 416 gram inkl tillbehör
A4: 876 gram inkl tillbehör
Väggalmanacka: 411 gram inkl tillbehör
Vad är en plastficka?
Plastfickan följer alltid med almanackan och den fäster man själv i almanackans spiral där man önskar ha den. Perfekt för kom-ihåglappar och kvitton. :-)
Vad är linjalen till?
Linjalen är tänkt att användas som bokmärke för den aktuella veckan, sedan är det enkelt att flytta den vidare vecka efter vecka.
Var hamnar månadsöversikten i almanackan?
Varje uppslag med månadsöversikt placeras i början av respektive månad i almanackan.
Vilka helgdagar är förtryckta?
Alla nationella helgdagar för den inlaga du valt finns med. Därutöver har vi även med ett gäng andra roliga temadagar. :)
Bilder
Hjälp! Hur laddar jag upp ett foto?
När du designar omslaget på din almanacka så hittar du en kamerasymbol under "Färg-Mönster-Foto". Klicka in där så är det bara att ladda upp egna bilder. Bilden behöver vara i jpg format.
Hur gör jag ett collage?
Collaget behöver du göra i ett annat program, ex picmonkey.com eller i appen PhotoGrid och sedan laddar du upp det som en färdig bild hos oss.
Jag har problem med att ladda upp bilder.
Kolla så att bilden är i jpeg format. Är bilden i jpeg och det fortfarande inte funkar så kan du prova med en annan webbläsare.
Kontakta oss om inget av det funkar, hej@personligalmanacka.se.
Var hittar jag era galleribilder?
När du designar omslaget på din almanacka så hittar du en kamerasymbol under "Färg-Mönster-Foto". Klicka in där så hittar du våra galleribilder.
Vilken bildupplösning rekommenderar ni?
Vi rekommenderar att bilderna är minst 200 dpi för att bli så bra som möjligt i tryck. Dagens mobilkameror har inte några problem att ta såna bilder.
Det innebär följande upplösning eller högre:
Liten: 827*1118 pixlar
Mellan: 1157*1118 pixlar
Stor: 1654*1118 pixlar
A5: 1157*1614 pixlar
A4: 1654*2339 pixlar
Väggalmanacka: 2362*2362 pixlar

Vi vill att din bild ska tryckas så likt det som visas på hemsidan som möjligt, men den tryckta bilden kan i enstaka fall skilja någon millimeter mot hur det ser ut på hemsidan. Lägg därför ingen väsentlig del av bilden i ytterkanterna.


Vilken storlek ska det vara på bilderna jag laddar upp?
Omslagsfotona behöver vara följande storlekar:
Liten: 105x142 mm (827*1118 pixlar)
Mellan: 147x142 mm (1157*1118 pixlar)
Stor: 210x142 mm (1654*1118 pixlar)
A5: 147x205 mm (1157*1614 pixlar)
A4: 210x297 mm (1654*2339 pixlar)
Väggalmanacka: ca 303x303 mm (2362*2362 pixlar)

Vi vill att din bild ska tryckas så likt det som visas på hemsidan som möjligt, men den tryckta bilden kan i enstaka fall skilja någon millimeter mot hur det ser ut på hemsidan. Lägg därför ingen väsentlig del av bilden i ytterkanterna.


Reklamation
Hjälp! Min almanacka är skadad!
Ajdå, så trist! Skicka ett mail till oss på hej@personligalmanacka.se med ordernummer, vad som är skadat och gärna en bild så hjälper vi dig.
Kan jag skicka tillbaka min almanacka?
Nej, vi har inte någon ångerrätt, enligt distansavtalslagen vid postorderköp, då alla almanackor hos oss är individuella och utformas speciellt för varje kund och därför inte kan säljas vidare.
Skulle din almanacka mot förmodan uppvisa allvarliga kvalitetsbrister ersätter vi den givetvis. Kontakta oss på hej@personligalmanacka.se snarast. Returer får ej ske utan att du först kontaktar oss.
Min almanacka är feltryckt. Vad gör jag nu?
Skicka ett mail till oss på hej@personligalmanacka.se med ordernummer, vad som inte stämmer och gärna en bild så hjälper vi dig.
Vad är er retur policy?
Vi har inte någon ångerrätt, enligt distansavtalslagen vid postorderköp, då alla almanackor hos oss är individuella och utformas speciellt för varje kund och därför inte kan säljas vidare.
Skulle din almanacka mot förmodan uppvisa allvarliga kvalitetsbrister ersätter vi den givetvis. Kontakta oss på hej@personligalmanacka.se snarast. Returer får ej ske utan att du först kontaktar oss.
Rabatter
Har ni någon kampanj just nu?
Följ oss på facebook eller instagram så missar du inget! :-)
Har ni någon mängdrabatt?
Det dras automatiskt i form av en mängdrabatt när du beställer minst 4 almanackor i samma order.
Har ni någon studentrabatt?
Nej det har vi inte.
Har ni referralprogram?
Inte i dagsläget, men det finns med på vår önskelista för framtiden. :-)
Jag fick en värdekod, men har tappat bort den. Vad gör jag?
Maila till oss på hej@personligalmanacka.se så ska vi försöka hjälpa dig att hitta den.
Jag har en värdekod men glömde fylla i den. Vad gör jag?
Har du redan betalat så är det tyvärr för sent att lägga till rabatten.
Är ordern fortfarande obetald så kan du maila oss så lägger vi in rabatten åt dig, hej@personligalmanacka.se.
Kan jag kombinera flera värdekoder?
Nej man kan bara använda en värdekod i en order.
Min rabatt funkar inte!
Dubbelkolla så bindestrecken och alla bokstäver är där de ska vara. Funkar det ändå inte så maila oss på hej@personligalmanacka.se så ska vi försöka hjälpa dig!
Var skriver jag in rabatten?
När du lagt en vara i kundkorgen så klickar du på ” Har du en värdekod?” och fyller i koden i den gula rutan som kommer upp där.
Frakt
Hur lång leveranstid är det?
Sverige: ca 1 vecka
Norge: ca 2 vecka
Tyskland: ca 2 veckor
Europa: ca 3 veckor
USA: ca 3 veckor
Resten av världen: mellan 3 och 6 veckor, beroende på destination.
Jag beställde 2 almanackor men har bara fått den ena.
Är almanackorna beställda i samma order så ska de skickas samtidigt från oss, men i olika paket, så den andra borde också dyka upp. Gör den inte det så får du kontakta oss på hej@personligalmanacka.se med ditt ordernummer.
Kan jag betala extra och få almanackan snabbare?
Nej, det går tyvärr inte. Vi levererar allt så snabbt vi kan och det är inte möjligt att påskynda den processen.
Kan jag spåra min almanacka?
Då vi skickar almanackorna som vanlig A-post så är det tyvärr inte möjligt att spåra paketen.
Kan jag ändra min leveransadress?
Om inte varan har hunnit skickas från oss än så går det bra. Maila oss ordernummer och den nya adressen till hej@personligalmanacka.se.
Skickar ni allt tillsammans eller delar ni upp leveransen?
Vi skickar ofta i olika paket, men som skickas vid samma tillfälle från oss.
Skickar ni till military bases (FPO/AP adresser)?
Ja, det gör vi.
Skickar ni till PO boxes?
Ja, det gör vi.
Varför blir det 2 fraktkostnader när det bara är en order?
Då almanackorna skickas i separata paket, även då de är beställda i samma order, så blir fraktkostnaden dubbel.
Vilka länder levererar ni till?
Vi skickar till hela världen, men i vissa länder krävs det en PO box adress för att det ska komma fram.
Vilken distributör använder ni?
Vi skickar allt som vanlig A-post med de vanliga postverken.
Betalning
Betalar jag säkert på er sida?
Vid betalning så skickas du automatiskt vidare till våra externa betalningspartners, och på deras sidor betalar du säkert.
Det står fakturerad på min order som är betald, varför?
Då du valt Klarna som betalmetod så sker all betalning direkt till dem och därför står det som fakturerat hos oss. Är du osäker på om din betalning registrerats så kan du kontakta Klarna på info@klarna.se.
Jag fick betala en International Service Fee. Varför?
Det är inte någon avgift vi kan styra över utan det är en avgift som din bank lägger på.
Kan jag betala med PayPal?
Ja, det kan du göra. Både som gäst och om du har ett PayPal konto.
Vi är ett företag som beställer. Kan ni fakturera oss?
Nej, utan då behöver ni betala med kort.
Vilka betalmetoder erbjuder ni?
Klarna
PayPal
Tekniska problem
Hur laddar jag upp ett foto?
När du designar din almanacka hittar du "Bildomslag" under fliken "omslag". Klicka in där så är det bara att ladda upp egna bilder. Bilden behöver vara i jpeg format.
Jag har problem med att beställa. Kan ni hjälpa mig?
Ibland händer det att sidan krånglar pga omständigheter vi inte kan råda över. Men det kan hjälpa att prova med en annan webbläsare eller från en annan enhet.
Jag har problem med att ladda upp bilder.
Kolla så att bilden är i jpeg format. Är bilden i jpeg och det fortfarande inte funkar så kan du prova med en annan webbläsare.
Kontakta oss om inget av det funkar, hej@personligalmanacka.se.
Jag skickar efter nytt lösenord men inget händer.
Mailet med ditt lösenord kan ha fastnat i ditt spamfilter, kolla där. Ibland kan det ta 15-20 minuter innan mailet kommer. Annars får du maila oss på hej@personligalmanacka.se så hjälper vi dig med ditt lösenord!
Sidan står bara och laddar. Vad ska jag göra?
Prova att byta webbläsare så kan det funka bättre. Annars får du maila oss på hej@personligalmanacka.se.
Tips
Jag har en produktidé!
Vad roligt! Berätta för oss i ett mail till hej@personligalmanacka.se.
Jag har ett förslag om förbättring!
Toppen! Skicka den till oss på hej@personligalmanacka.se.
Samarbete
Jag vill ha samarbete med er. Hur gör jag?
Vad kul! Maila till oss på hej@personligalmanacka.se. Skicka med en länk till din blogg/Instagram/YouTube samt en bild på din statistik.
Allmänt
Var hittar jag er på Facebook?
www.facebook.com/personligalmanacka
Var hittar jag er på Instagram?
@personligalmanacka och #personligalmanacka
Kontakt
Har du nåt kul att berätta? Vill du ge oss ris eller ros, eller har du helt enkelt en fråga om våra produkter?
Hör gärna av dig till Shirin, det är hon som har hand om vår kundtjänst: hej@personligalmanacka.se
Ovanliga frågor
Kan jag få Tadaa-mannens autograf?
- Javisst, posta den pryl du vill ha signerad till oss så fixar vi det!
Snurrar jorden åt höger eller vänster?
- Jorden snurrar lite hit och dit beroendes på vilket håll du står för tillfället, men sist vi kollade så snurrade den åt höger.
Stavas almenacka med e?
- Nej, almanacka stavas med a! (Men vi har stor respekt för dem som vägrar lära sig det.)
Varför är helgdagar röda?
- Vi är inte helt säkra, men vi tror det beror på att den gröna färgen tog slut precis innan helgdagarna fick sin färg.
Är Anders en robot?
- Visst kan han vissa tidiga morgnar verka vara lite stel i ryggen och tala med en trött syntetisk röst, men nej, Anders är ingen robot.
 
"Jag är jättenöjd!!!!"
/Juni, Stockholm
"Är jättenöjd med mina almanackor jag beställt från er!"
/Rebecca, Åby
"Ni har de klart bästa almanackorna! Supernöjd sedan flera år tillbaka!"
/Åsa, Fritsla
HEJ!
"Tack för 3-4 år med underbara almanackor!!"
/Kamilla, Göteborg
Har du frågor? Hör av dig!
Made in Sweden
Superkvalitet
Nöjda kunder
Säkra betalningar
Made in Sweden
Superkvalitet
Nöjda kunder
Säkra betalningar