FRI FRAKT · ALLT INGÅR · WORLDWIDE SHIPPING
start
 
Vår story
Ungefär så här såg den ut - den allra, allra första personliga almanackan, anno 2006.
Historien om oss,
så här långt...

För några år sedan (2006, för att vara exakt) behövde min fru Paula en ny almanacka för att hålla koll på studierna, men efter otalet vändor på stan kom hon hem och sa: ”Det finns ju bara tråkiga almanackor!”.
Då föddes idén som kom att bli Personlig Almanacka. Efter att ha jobbat i den grafiska branschen och på fritiden pysslat med uppfinningar, kände jag att utmaningen var alldeles för svår att motstå.

En vecka senare fanns den där, en överraskning till min fru som gick mer än hem! En kvadratisk almanacka med hennes namn på omslaget: ett år med färgglada veckouppslag och andra små extragrejer som man inte hittar någon annanstans. Det blev succé, och på universitetet drog den på sig många avundsjuka blickar. Här finns ju en marknad, tänkte jag och registrerade en firma för att kunna sälja almanackor på fritiden.En enkel broschyr delades ut till folk vi träffade, och för nästan varje utdelad broschyr kom det en beställning tillbaka. På dagarna jobbade jag, och på helgerna fick jag tillåtelse att vara på kontoret och tillverka mina almanackor för hand, alltså med stenåldersmetoder. Så med färgskrivare, manuell skär- och stansmaskin tog det hela sin början.

Under sommaren började jag skissa på en hemsida, för att kunna ta upp beställningar och samtidigt undvika stavfel när text från svårtolkade beställningslappar skulle skrivas in. Dessutom hade en kompis lovat att hjälpa mig hos det tryckeri han jobbade på. Jag hade gissat på ett 30-tal almanackor innan jul, så det borde ju inte vara några problem med tryckningen.
En tidig fredagsmorgon under senhösten var hemsidan äntligen färdig. Paula skrev ett inlägg om den på sin blogg, och därmed var stenen i rullning.

Den helgen blev nåt av det knasigaste jag varit med om någonsin! Ryktet om den personliga almanackan spred sig som en löpeld på bloggarna och bilder på Paulas almanacka dök upp på alla möjliga håll. Och av alla bloggkommentarer att döma fanns det ett stort sug efter denna produkt.
På söndagen hade jag panik. Över hundra beställningar hade då kommit in!
På den tiden kom varje beställning in via e-mail, som jag fick klippa och klistra all information ifrån manuellt. Och har man utöver det dessutom knappt skickat en faktura förut är det inte så konstigt att man blev lite svettig.
På måndag morgon, innan mitt vanliga jobb, stängde jag ner beställningsfunktionen på min sajt, för man måste ju även producera de beställningar man fått in. Vid sidan om mitt heltidsarbete fylldes nu fritiden med jobb högt över öronen och hos tryckeriet gick printrarna varma...

Trots nedstängd webbsida lyckades journalister få nys om mig och bad om telefonintervjuer. Efter ett par artiklar om min affärsidé och ”Bloggfenomenet som marknadsföringskanal” kände jag att det var dags att öppna upp sajten ingen. Ett dygn och 500 nya beställningar fick räcka – sen stängde jag för säsongen och paniken var åter ett faktum. Jag fick helt enkelt be snällt om tjänstledigt hela december för att hinna producera alla almanackorna!

Min vän på tryckeriet blev också tagen på sängen av orderinströmningen. Tryckeriet hade ju en massa andra kunder, så mina jobb fick köras på kvälls- och nattetid för att inte vara i vägen. Först printa några timmar, sedan hål- och hörnstansning för hand. Därefter behövde min kompis sova, så vid midnatt tog jag buntarna och åkte vidare till konferensrummet på min arbetsplats för att fortsätta med sortering, hopbindning och packning av almanackorna.

När jag väl var färdig framåt morgonen hade kontorspersonalen redan börjat komma och jag for hem för några få timmars sömn. Vid middagstid började hela processen om igen med att skapa tryckfiler och maila fakturor, och sen det blev nattpass på tryckeriet igen. Så höll det på några veckor och dagarna innan julafton hade alla som beställt fått sina almanackor!
När jag vilat upp mig och valde att öppna upp butiken igen var det mitten av februari - alltså när alla andra slutar sälja almanackor... Men varför göra som alla andra?
Så när nästa höst kom hade jag förberett mig bättre, slutat min heltidstjänst och utvecklat nya, effektiva arbetsmetoder. Det, kombinerat med ett nytt tryckeri som säkrade både kvalitet och kvantitet, gjorde att vi detta år klarade oss utan att behöva stänga ner sajten igen.

Succén har fortsatt. Ytterligare några år har gått och tusentals personliga almanackor har hittat sina hem. Idag har företaget begåvats med 15 anställda, växt ur både lokaler och servrar och jag pysslar fortfarande gärna med uppfinningar när jag får tid, vid sidan av företaget. Kom förbi oss nån dag när du har vägarna förbi Storvreta så bjussar vi på kaffe och berättar mer! :)

Och du, kul att du orkade läsa ända hit!
Nu tar vi helg... /Anders

Här har vi henne, Paula - orsaken till att du nu sitter här och läser om oss
”Det blev succé och på universitetet drog den på sig många avundsjuka blickar.”
I början beställde man sin almanacka genom att sätta kryss i en hederlig gammal pappersbroschyr.
Tack vare en trevlig artikel i Dagens Industri blev den första julen allt annat än fridfull... ;)
Tänk vilka processer en misslyckad shoppingrunda kan sätta igång. Plötsligt står man här och har kunder i Umeå, Eskilstuna, Singapore och Tahiti. Lite coolt är det nog ändå... :)
 
"Ni är grymma!"
/Jennifer, Ucklum
"Tack för att ni gör väldens bästa almanackor."
/Cim, Domsjö
"Tack för 3-4 år med underbara almanackor!!"
/Kamilla, Göteborg
HEJ!
"Tack för att möjligheten finns att göra egna almanackor!"
/Natalie, Frösön
Har du frågor? Hör av dig!
Made in Sweden
Superkvalitet
Nöjda kunder
Säkra betalningar
Made in Sweden
Superkvalitet
Nöjda kunder
Säkra betalningar