start / Tips & Tricks / Att sätta tydliga mål: guide + arbetsblad

Att sätta tydliga mål: guide + arbetsblad

Läs om hur du kan sätta tydligare mål genom att dela in livet i tre huvudområden. Ladda sen ner vår målsättningsmall och fyll i!

#Freebies #Planering



Med varje nytt år eller ny period kommer också nya möjligheter. Låt oss ta vara på den skjuts och inspiration som det nya året ger och börja sätta mål inför 2022!

En bra metod för att sätta mål är att dela in livet i olika områden. Det kan handlar om tre eller tio eller trettio områden som man vill jobba på, allt beroende på hur specifik man vill vara.

Vi har nöjt oss med tre olika huvudområden: Relationer, Hälsa, och Arbete/Utbildning. Dessa områden är ju ganska vida och det med flit, för att ge dig möjlighet att gå in djupt och detaljerat om du så önskar. Men att fokusera på bara tre huvudområden känner vi ger en skön tydlighet och översikt.

Kom ihåg när du börjar sätta mål att det går att börja, sluta eller ändra en vana eller ett beteende. Till exempel kanske du vill börja jogga ett par gånger i veckan men vill sluta köpa takeaway-kaffe varje morgon. Eller så kanske du redan är på god väg att bygga en god vana men behöver bara ändra den litegrann: ex. du lägger redan undan en del varje pengar månad men vill öka dina sparmål en aning under nästa period.

Hur du använder arbetsbladen för att sätta mål

Vi har tagit fram två olika arbetsblad eller målsättningsmallar som du kan välja mellan: en mer detaljerad, och en som är tänkt att vara lite mer översiktlig men har samma huvudområden. Du kan välja att sätta ett konkret mål i varje område och koncentrera dig på det helt och hållet, eller så kan du gå lite mer på djupet och sätta ett mål i var och en av delkategorierna i huvudområdena. Kika på båda mallarna först innan du bestämmer vilken som funkar bäst för dig!

LADDA NER DETALJERAD MÅLSÄTTNINGSMALL

LADDA NER ÖVERSIKTLIG MÅLSÄTTNINGSMALL


Detaljerad målsättningsmall: Om du redan älskar att sätta mål inom en rad olika områden kommer du gilla den här detaljerade mallen. Här får du sätta tre olika mål inom varje huvudkategori, så totalt kommer du att ha nio olika mål att jobba emot.


Översiktlig målsättningsmall: Om du föredrar att jobba med varje huvudområde som helhet kommer det här arbetsbladet passa dig bättre. Här kan du sätta ett (eller fler om du vill!) mål som relaterar till de teman som varje huvudområde berör. Du kommer alltså att ha tre olika mål att jobba emot med den här mallen.

Till sist, innan vi dyker in i det första huvudområdet, en kommentar gällande tidsramen. När vi skapade dessa arbetsblad valde vi med flit just tre områden så att det skulle passa att jobba med dem under tre månaders tid, förslagsvis ett mål per månad. Vi tänker oss att istället för att sätta vidlyftiga mål i januari och sen glömma bort allting igen i juni (eller är det bara jag?!) kan man jobba på sina mål under ett kvartal, eller tre månaders tid, och sen utvärdera. På så sätt blir det lättare att följa upp ens egen utveckling, samtidigt som man orkar satsa järnet under en kortare period för att få till den där nya vanan eller vad nu målet gäller. Men som alltid är det ju upp till dig hur du använder de här mallarna, och de funkar lika fint för ett helt år!

Ok, nu kollar vi på det första huvudområdet: Relationer.


Mina relationer - med mig själv & andra
Som du säkert hört förut är den viktigaste relationen du har i livet relationen till dig själv. Hur kan du vara positiv och kärleksfull mot dina nära och kära om du inte är det mot dig själv? Börja med att titta inåt, och lyssna på ditt hjärta och dina behov. Nästa steg är att sätta ett konkret mål: Vill du börja en vana att skriva journal eller dagbok varje dag? Behöver du sätta stopp för en negativ inre monolog, du vet den där hårda kritiska rösten som bara sänker dig? Att börja med reflektion för att sen sätta ett specifikt mål gör att dina chanser att faktiskt nå målet i fråga ökar markant!

Andra relationer är förstås vänner och familj. Finns det nån specifik relation som du vill investera mer tid i? Är det en förälder, en nära vän, en ny bekantskap eller ditt barn? Eller har du personer i din närhet som tar all din energi och drar ner dig, och där du behöver sätta gränser för hur mycket ni umgås? Var specifik och skriv ner vem, vad och hur!


Min hälsa - psykisk & fysisk
Inom området för hälsa har vi inkluderat både psykisk och fysisk välbefinnande. Ofta lägger vi stor vikt på fysisk hälsa när vi avger nyårslöften, men den mentala hälsan är precis lika viktig att rå om, speciellt eftersom båda hänger så tätt samman - kroppen kommer alltid och till slut att reflektera vårt psykiska tillstånd, på gott och ont.

Fundera på ditt känsloliv, ditt emotionella välbefinnande. Vad behöver du för att känna dig glad och tillfreds? Vad triggar igång stress hos dig i din vardag? Finns det några negativa vanor du behöver släppa? Skulle du kunna ersätta dem med en god vana istället? Börja tänka i de här banorna och ställa dig den här typen av frågor för att få igång tankarna. Det här behöver inte vara ett flummigt område om du tänker konkret!

Nästa underkategori handlar om fysisk hälsa. Här tycker vi ofta att det är ganska lätt att sätta mål - det kan gälla kost, sömn och träning. Skulle du vilja göra nån sorts träning varje dag? Eller föredrar du att löpa långt ett par gånger i veckan istället? Tänk på vilken sorts träning eller rörelse du tycker om och hur du kan sätta ett tydligt och avgränsat mål här.

Slutsida Trackers - En habit tracker är ett visuellt verktyg där du får nöjet att se väldigt tydligt varje framsteg du gör, svart på vitt. Logga dina vanor dagligen, vecko- eller månadsvis. Vi har massor av fördesignade habit trackers att välja mellan och som du kan lägga till i slutet av din personliga almanacka.

SKAPA EN SKRÄDDARSYDD PERSONLIG ALMANACKA HÄR

Det samma gäller kost och sömn. Vill du utmana dig själv att äta vego en gång i veckan? Äta mer färsk frukt? Dra ner på kaffedrickandet? Och hur vill du göra med sömnen? Du kanske behöver sikta på att få 7-8 timmars sömn per natt. Eller så kanske du vill gå upp lite tidigare varje morgon för att skriva journal, eller laga en god frukost, eller kombinera det med ett träningsmål. Upp till dig!


Arbete/Utbildning - utveckling & ekonomi
Det tredje huvudområdet kan vara det bredaste av alla tre, och är tänkt att representera ditt yrkesliv: vare sig du pluggar eller jobbar är det här ett område där du kan utvecklas och växa som person. Målsättningar inom det här området kan t.ex. vara fortbilda dig inom din profession, eller att ansöka till högskolan nästa termin.

Men det kan också handla om ett helt karriärbyte; kanske har du drömt om att göra nåt helt annorlunda med ditt liv under flera år... Börja här med att skriva ner din dröm! Sen kan du försöka nysta ut vilket som blir det där första viktiga steget på vägen mot ditt mål.

LÄS MER: Hur kan man sätta meningsfulla mål som harmonierar med ens hjärta? Läs våra fem praktiska steg här!

Vi har tagit med ekonomi i det här huvudområdet också, eftersom det är så nära kopplat till inkomst och jobb. Har du några finansiella mål inför nästa år? Det kan gälla allt från att bestämma sig för att göra en budget (och hålla sig till den!) varje månad, till att jobba mot en ökad inkomst eller att hitta extra inkomstkällor under nästa period.

Slutsida Min ekonomi - Skapa en månadsbudget och kartlägg dina konsumtionsmönster; på det viset kan du också göra konkreta val att förändra det du vill!

Till sist, fundera över vilka långsiktiga mål du har inom det här huvudområdet. Har du en vision om var du vill vara om fem år, både i ditt yrkesliv såväl som ekonomiskt? Vill du köpa en bostad eller kanske ta en paus från studier/jobb för att ge dig ut och se världen istället? Våga drömma och skriv sen ner allt!

Kom ihåg att du kan välja att sätta bara ett mål per huvudområde och använda dig av den översiktliga målsättningsmallen, eller så kan du välja att sätta tre mål per huvudområde med hjälp av den detaljerade mallen. Det som egentligen spelar mest roll är att du är realistisk - det är mycket bättre att sätta ett mål som man faktiskt uppnår, än att sätta tre som man inte når alls.

LADDA NER DETALJERAD MÅLSÄTTNINGSMALL

LADDA NER ÖVERSIKTLIG MÅLSÄTTNINGSMALL


LÄS MER: Här kan du lära dig allt om hur man sätter ett SMART mål (Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbundet). Se till att ladda ner arbetsbladet också!

Vår blogg: Tips & Tricks

Enkla men kraftfulla sätt att utöva tacksamhet varje dag

Att leva ett liv med en attityd av tacksamhet är inte alltid så lätt. Även om vi idag vet att det ger positiva effekter på vår mentala hälsa så krävs ibland en liten extra knuff för att komma igång. Här får du några tips på hur du kan bli bättre på att få in mer tacksamhet i vardagen, och dessutom finns en freebie att ladda ner som hjälper dig att komma på något nytt att vara tacksam för varje dag.

En månad av tacksamhet - ladda ner vår Tacksamhets-logg!

Freebie!

Att sätta tydliga mål: guide + arbetsblad

Läs om hur du kan sätta tydligare mål genom att dela in livet i tre huvudområden. Ladda sen ner vår målsättningsmall och fyll i!

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.