start / Tips & Tricks / Boosta din mentala hälsa genom skapande - Anna Sohlbergs story

Boosta din mentala hälsa genom skapande - Anna Sohlbergs story

Myten om den plågade konstnären är nog varken helt verklig eller allmängiltig. Men kan det rymmas ett korn av sanning i det? Rätt så ofta hittar vi ju guld i det komplicerade vägskälet mellan konst och kreativitet å ena sidan, och mental ohälsa å den andra. I dessa oroliga tider av isolering och karantän behöver vi tänka lite extra på vår psykiska hälsa. Vi har pratat med Anna Sohlberg, aka @alukewarmmess, om hennes väg tillbaka från depression, genom just skapande och konst.

#Tips #Freebies




Om du har hängt med oss ett tag på sociala medier har du säkert sett de här sköna ”daily”-bilderna då och då. Dessa bilder väcker alltid massor av engagemang, och det är kanske inte så konstigt: Med brutal ärlighet och en stor dos humor verkar de flesta känna igen sig i Anna Sohlbergs texter och bilder.

- Jag började posta dailies, som jag kallar dem, för fyra år sen och det bara exploderade. Många kommenterade då att de började följa mig för att de gillade bilderna men när de började läsa texterna blev de kvar. Det var ju ett viktigt ämne det handlade om.


Anna hade nyligen förlorat sin pappa i cancer, genomgick en depression och hade nått botten. Men under hela den hemska sjukdomstiden började hon teckna och rita. Att bara fylla ett papper utan press hjälpte att tysta tankarna.

Det går inte att rita sig ur en depression, men när jag sätter ingång slutar tankarna att mala och ångesten dämpas.

- Mitt instagram blev väl nåt slags offentlig dagbok sen, berättar Anna, aka @alukewarmmess. Jag hade tagit mig upp lite, och började kunna sätta ord och bild på känslorna. Jag minns att jag brukade säga att jag kände mig lite som en tryckkokare och att kontot blev som en ventil. Jag ritade och skrev. Det funkade bra för mig, säger hon.


Anna poängterar att det kanske inte räcker att skapa konst för att ta sig ur en depression, men det är en enorm hjälp på vägen.

- Det går inte att rita sig ur en depression, men när jag sätter ingång slutar tankarna att mala och ångesten dämpas, berättar hon.

När Anna öppet började skriva om sin kamp med de mörka tankarna märkte hon snabbt hur starkt det resonerade hos folk.

- De kunde säga till mig: ”Det här är exakt så som jag känner mig. Jag ska visa det här för min sambo!” Eller: ”Nu förstår jag min partner, och att det inte funkar att bara säga ‘ryck upp dig’ till nån”.

- Det är fantastiskt, men också sorgligt att så många blir berörda.

Jag vill visa att det är ok att prata om det.

Anna upplever att det har blivit lättare att prata öppet om psykisk ohälsa idag, i Sverige i alla fall. I USA, där många av hennes följare är, verkar det det inte vara lika öppet än.

- Jag vill visa att det inte är fel att prata om det, säger Anna. Det vore så skönt att få bort stigmatiseringen kring det. Inte normalisera eller förminska det, men att göra ämnet ok att prata om, på arbetsplatsen eller på skolan till exempel.


Det kan vara lätt att känna sig ensam och få för sig att det man går igenom finns det ingen hjälp för. Anna understryker att det verkligen inte är så. Communityn som växt fram bland hennes följare kan stödja varandra bara genom vetskapen att man går igenom samma upplevelse tillsammans.

- Det är lätt att vara cynisk, men min erfarenhet är att det finns bra hjälp att få, säger hon.

- Och det är såklart inte fel heller, tillägger hon. Har du brutit benet får du gips och det är ingen som ifrågasätter det. På samma sätt är det med din mentala hälsa.


Idag mår Anna mycket bättre. Hon vet vad hon blir triggad av och hur hon ska hantera det.

- Jag har mått bra rätt länge nu, men det är inte så bra för kreativiteten, skrattar Anna. Jag gör fortfarande nånting kreativt varje dag, för då mår jag bra. Följarna på Instagram går ner när jag inte gör ångestfyllda dailies jämt, men det gör inget. Det viktiga är ju att jag mår bra!



Gillar du Annas dailies? Testa att göra egna! Ladda ner hennes mallar nedan och använd sidorna som en slags journal över dagen.

Templates utan text
Templates med text

Anna använder sig av en skrivbok med dotgrid-inlaga, som passar perfekt för att doodla och göra bullet journaling. Du hittar skrivboken här.

Du kan se mer av Annas verk och koppla med hennes community på Instagram, på kontot @alukewarmmess.

Vår blogg: Tips & Tricks

VÅR MIXBOK™ - hur du gör en egen episk Mixbok™!

Vad får man om man mixar en personlig almanackas slutsidor med en anteckningsbok? En Mixbok, såklart! Sätt ihop ditt eget block med våra snygga, formgivna sidor för allt mellan himmel och jord. Välj vilken storlek som passar dig bäst och mixa loss!

Ta hand om din psykiska hälsa - här är våra gratisresurser

Vi har samlat alla våra resurser kring mental hälsa i en artikel. Läs och lär dig mer om hur du kan ta hand om din mentala hälsa genom bl.a. dagboksskrivande, mindfulness, tacksamhetsutmaningar och målarbokssidor. Och glöm inte att ladda ner alla olika freebies!

Samlingsartikel: Våra bullet journal-resurser

Vill du bli bättre på bullet journaling eller är du nyfiken på att testa? Här finns videor, tutorials & freebies för att hjälpa dig komma igång & utvecklas med bujo!

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.