start / Tips & Tricks / Få in mindfulness i din vardag - 5 praktiska sätt

Få in mindfulness i din vardag - 5 praktiska sätt

Jobbet är intensivt, vi stressar hem för att hinna få tid med barnen, sover för lite och gör vårt bästa för att vara hälsosamma mitt i vardagspusslet som inte tycks gå ihop. Detaljerna tar upp så mycket tid att vi så lätt glömmer helhetsbilden. Att frigöra lite tid varje dag till att vara mer i nuet och lyssna in vad man själv skulle må bra av, kan leda till att produktiviteten ökar och vardagen känns mer meningsfull. Här är 5 tips på hur du på ett enkelt sätt får in mindfulness i din vardag.

#Tips #Mindfulness



Jobbet är intensivt, vi stressar hem för att hinna få tid med barnen, sover för lite och gör sedan även vårt bästa för att vara hälsosamma mitt i vardagspusslet som inte tycks gå ihop. Detaljerna tar upp så mycket tid att vi så lätt glömmer helhetsbilden och det är som att livet förvandlas till ett ekorrhjul som spinner fortare och fortare. Samtidigt vänder man ut och in på sig själv för att hinna beta av allt på sin att göra-lista, utan att egentligen veta varför eller för vem man gör det.

Att medvetet skapa sig lite tid varje dag till att vara mer närvarande, och lyssna in vad man själv behöver och mår bra av, kan leda både till en mer produktiv tillvaro och en mer meningsfull vardag. En vardag som är mer mindful.

Att medvetet skapa tid varje dag till att vara mer närvarande kan leda till en mer meningsfull vardag

Men mindfulness är mer att bara vara närvarande. Det är också en förmåga att iaktta vårt inre landskap - våra reaktioner, känslor och upplevelser - utan att värdera eller döma dem. Vi iakttar, med en accepterande inställning. Det handlar om att fokusera på det vi gör just nu, och samtidigt rikta uppmärksamheten mot andningen. Man kanske skulle kunna kalla detta för en slags vardagsmeditation.

Men varför fokuserar så många på mindfulness och att vara uppmärksam på sitt inre, kanske du undrar. Hur kan det egentligen förbättra livet?

Mindfulness, som har sina rötter i Buddhismen, rekommenderas idag på många områden i samhället som en teknik för att uppnå bättre hälsa. Forskning visar att det inte bara minskar stressnivåerna och boostar avslappningen, utan även gör att färre drabbas av stressrelaterade inflammationer som i sin tur hade kunnat leda till fysiska sjukdomar. Mindfulness för alltså med sig en hel drös med positiva effekter!

Det handlar om att fokusera på det vi gör just nu, och samtidigt rikta uppmärksamheten mot andningen.

Om du fortfarande undrar varför så många pratar om mindfulness och vill ha tips på hur du kan applicera detta i din vardag - fortsätt läsa! Här kommer nämligen 5 praktiska sätt på hur du kan få in mer mindfulness i vardagen:

1. Tacksamhetsövning
Att uppskatta de små sakerna i livet kommer hjälpa dig att behålla ett positivt mindset!


Vår slutsida Dagens tacksamhet är ett fantastiskt verktyg som kommer hjälpa dig att visa mer tacksamhet i din vardag!

Avsätt lite tid varje dag för att skriva ner vad du är tacksam för. En bra tidpunkt för detta kan vara innan du lägger dig på kvällen eller när du går upp på morgonen. Om du dessutom har din almanacka eller skrivbok liggandes bredvid sängen kommer du enklare att komma ihåg detta, och det blir snabbare en vana.


I slutet av månaden kommer du kunna titta tillbaka på allt du varit tacksam för under dagarna som gått och även skriva ner vad som varit den absoluta höjdpunkten - kanske det där kalaset för din lillasyster eller den där komplimangen från kollegan som gjorde dig extra glad.

Designa din personliga almanacka med mindfulness-slutsidor här!

2. Under tiden du gör hushållsarbete
Vadå under tiden man gör hushållsarbete? kanske du undrar. Hur går det ihop med mindfulness?

Att ha en att göra-lista, som i princip hela tiden är fylld till bredden med måsten, gör ofta att motivationen inte direkt känns på topp. Om det dessutom bara är du som diskar och tvättar och sällan får nån hjälp så minskar nog din motivation ytterligare. Visst förstår man varför vissa gör allt för att slippa undan alla dessa hemmasysslor och till slut inbillar sig att disken blir ren av sig själv, men det funkar ju inte riktigt så - hur mycket man än hade velat det! Däremot kan vi nästan lova att du kommer längta efter att ta tag i tvätten och dammsuga hallen när du förstår sambandet mellan hushållsarbete och mindfulness.

”Le, andas och gå långsamt fram.”
~Thich Nhat Hanh, vietnamesisk munk och fredsaktivist

Precis som munkar i alla tider har använt sig av hushållsarbete för att utöva mindfulness, så är det även mycket troligt att många kvinnor historiskt använt sig av denna teknik.


Och eftersom dessa uppgifter ofta känns så tråkiga att genomföra, men ändå behöver göras om och om igen, kan du istället använda dessa tillfällen till att gå in i dig själv och styras av dina sinnen. Vad ser du runt omkring dig? Vilken doft känner du? Att vara uppmärksam på sina sinnen gör att man enklare rotas i nuet. Istället för att längta efter en stunds vila i soffan, kan du försöka fokusera på din andning när du viker tvätt eller diskar. Till slut kanske du till och med kan njuta av det du gör precis just nu, istället för att skynda iväg till nästa uppgift på listan.

3. Skriv dagbok varje dag
En del av oss har skrivit dagbok ända sen vi lärde oss bokstäver, medan andra aldrig ens har skrivit ner minsta lilla upplevelse, känsla eller tanke. Oavsett hur du fungerar, så tror vi att vår nya slutsida En rad om dagen kommer vara till stor hjälp för dig!


Här kan du summera vad som hänt under dagen, och även skriva ner något du känt och tänkt på. Om du är du van vid att skriva längre texter så är detta en superbra övning i att vara kort och koncis!

Försök att lyssna inåt – är det något speciellt du behöver eller vill skriva ner? Vad är det första du tänker på? I början kan detta kännas konstigt, men som med allt annat så blir det bara enklare och roligare ju mer du får in vanan.

Designa din personliga almanacka här!

4. Medan du kör bil
Hur många gånger har det hänt att du kört hem från mataffären för att sen komma på dig själv med att undra när du egentligen körde in på uppfarten hemma? Eftersom du förmodligen redan kan vägen hem så vet hjärnan om att den kan zooma ut och inte behöver påminna dig om hur du ska köra.


Eftersom våra tankar är en kraftfull distraktion som tar uppmärksamheten från nuet, kan man genom att praktisera mindfulness i bilen under tiden man kör, ändå ha full kontroll på körningen. När man är lugn håller man dessutom ett säkrare avstånd från bilen framför och kommer regelbundet ihåg att kolla döda vinkeln. Du blir en bättre förare ju mindre stressad du är!

Använd andningen till att fortsatt vara medveten om vad du gör och vara rotad i nuet. Beundra landskapet som susar förbi utanför fönstret och känn hur din fot vilar på gasen.

5. DANSA!
Det sista och roligaste sättet att praktisera mindfulness på i vardagen är att dansa! Rörelse i alla dess former gör att man får en bättre kontakt med sin kropp, sinnet slappnar successivt av och hjälper dig att gå in i dina sinnen.

Gör i ordning ett utrymme hemma där du kan dansa fritt. Sätt på din favorit-spellista, höj ljudvolymen och sjung med! Detta kommer höja upplevelsen ytterligare!


Hur känns kroppen när den rör sig? Var medveten! Oavsett om du har på musik eller inte, se till att röra dig på ett sätt som känns naturligt. Låt kroppen bestämma vilka rörelser den vill göra och undvik att tvinga eller pressa dig själv för hårt. Dansen och rörelserna ska få komma av sig själva!

Som sagt så kan detta till en början kännas lite konstigt, men kom ihåg att det är ett kreativt och roligt sätt att utöva mindfulness på!

”Istället för att vara dina tankar och känslor, var medvetenheten bakom dem ”
~ Eckhart Tolle

Oavsett om du använder dig av tacksamhetsövningen eller håller på att lära dig njuta av hushållssysslorna så är det viktigt att du hittar ett sätt som fungerar för dig och din vardag. Håll det enkelt, glöm inte att fokusera på andningen och släpp alla de tankar och känslor som bara tar av din energi och ditt fokus. Tankarna kommer alltid att finnas där, men de behöver faktiskt inte stå i centrum. Det är bara du som kan styra och välja vad du vill lägga din tid och energi på.

Kom ihåg att du just nu håller på att träna din mindfulness-muskel, och att det kräver mycket tid och uthållighet. Men skam den som ger sig - för övning ger färdighet!

Vår blogg: Tips & Tricks

VÅR MIXBOK™ - hur du gör en egen episk Mixbok™!

Vad får man om man mixar en personlig almanackas slutsidor med en anteckningsbok? En Mixbok, såklart! Sätt ihop ditt eget block med våra snygga, formgivna sidor för allt mellan himmel och jord. Välj vilken storlek som passar dig bäst och mixa loss!

Ta hand om din psykiska hälsa - här är våra gratisresurser

Vi har samlat alla våra resurser kring mental hälsa i en artikel. Läs och lär dig mer om hur du kan ta hand om din mentala hälsa genom bl.a. dagboksskrivande, mindfulness, tacksamhetsutmaningar och målarbokssidor. Och glöm inte att ladda ner alla olika freebies!

Samlingsartikel: Våra bullet journal-resurser

Vill du bli bättre på bullet journaling eller är du nyfiken på att testa? Här finns videor, tutorials & freebies för att hjälpa dig komma igång & utvecklas med bujo!

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.