start / Tips & Tricks / Journaling på 3 sätt - Återkoppla med ditt inre

Journaling på 3 sätt - Återkoppla med ditt inre

Vad är egentligen skillnaden på att skriva dagbok och hålla på med journaling? Och varför är detta än idag ett så bra verktyg för att återkoppla till sitt inre? Här förklarar vi fördelarna med dagböcker, ger tips på nya sätt att skriva på och boostar din inspiration och motivation till journaling. Häng på!

#Tips #Mindfulness



Jag har alltid älskat att skriva dagbok. Min allra första har jag till och med kvar; den fick jag av min mamma på 80-talet, med ett klassiskt litet lås och tillhörande nyckel. Det får mig att inse hur mycket jag vuxit och utvecklats genom åren, och att allt detta finns dokumenterat i mina dagböcker. Allt finns liksom kvar där – kärleksbreven till min första förälskelse, och hela min sorgeprocess efter att ha förlorat mamma.



Det som en gång började som ett barns ”Kära dagbok”-inlägg har vuxit upp och blivit daglig journaling för mig. Men är inte journaling och dagbok samma sak? tänker du kanske nu. Faktiskt inte! Dagböcker eller, kanske bättre benämnt, loggböcker användes under historien för att dokumentera offentliga händelser, medan journaling används idag som ett verktyg för att utforska nya idéer.

Och jag har lyckats samlat på mig över 35 år av papper, nedklottrade med känslor och tankar. Mycket av det som står nedskrivet där har format mig och utvecklat mig till den jag är idag. Reflektion är en viktig nyckel till utveckling, och något som jag använder mig av i mitt skrivande. Det hjälper mig att hitta min plats på jorden och att förstå mig själv bättre. Från början skrev jag ner små, ganska oviktiga händelser, och fortsatte sedan med att dokumentera alla mina resor. Detta har lagt en viktig grund för mig och hjälpt mig att hitta en vana i att skriva.

Precis som för många andra har journaling blivit som en slags terapi för mig. När jag står inför en stor utmaning tar jag hellre fram min skrivbok och skriver ner allt som snurrar i huvudet, än att boka ett samtal med en terapeut. Allt skrivs ner i min skrivbok, alla mina frustrationer och uppenbarelser, och min djupaste glädje och tacksamhet. Detta hjälper mig att koppla till mitt inre, till kärnan. Dessutom sparar jag ju pengar eftersom jag inte behöver gå till psykologen! Journaling har blivit mitt mest framgångsrika sätt att nå mina mål och lösa mina problem på.



Om du nån gång gått i terapi har du säkert blivit rekommenderad att skriva ner dina känslor och dokumentera dina tankar. Att skriva är ett viktigt verktyg som hjälper oss att förstå vårt inre bättre, och hjälper oss att få perspektiv på våra problem. Det finns verkligen otroligt många fördelar med journaling som även forskning visar på.

Eftersom jag gillar att hitta nya sätt att lösa mina problem på, har jag länge undrat hur nya metoder att skriva dagbok skulle hjälpa mig och utveckla min journaling.

Så jag bestämde mig för att testa 3 för mig nya journaling-sätt.

1. Morning Pages

Du kanske har hört talas om Julia Camerons bok The Artist’s Way, där hon talar om journaling-metoden morning pages. Min man tipsade mig om den här metoden, efter att själv ha testat den och känt hur det hjälpte honom att få fart på kreativitet i sitt yrke som formgivare.

Konceptet med morning pages är enkelt. Varje morgon när du vaknar och innan du hunnit göra nåt annat, ta fram din skrivbok och skriv tre sidor med allt som snurrar i huvudet. Det kanske känns svårt att skriva så pass mycket det första du gör på morgonen, men själva syftet med detta är att tömma huvudet på alla tankar och känslor, och kanalisera ut det genom pennan till pappret. Och om du fastnar – använd dig av några enkla frågor för att komma igång igen; ”Vad får mig att le idag?”, ”Vad stör jag mig på?” eller ”Vad behöver jag göra denna vecka för att ta hand om mig själv?”

I bilden har vi använt oss av:
- En Mixbok™ med randiga sidor
- Box Marble-klistermärken
- Uni Signo broad – i färgerna guld, brons och röd


Om tre sidor ändå känns lite för mycket kan du testa att sätta ett larm på fem minuter. Skriv ner allt du kommer på tills det ringer!

Jag vill skapa en egen Mixbok™ att använda till journaling!

2. En bild varje dag: foton/collage/teckningar

För en person som älskar att göra drömmiga collage kanske detta låter väldigt inspirerande. Men eftersom jag är en person som skulle kunna lägga ner en hel dags arbete på bara det konstnärliga och missa syftet med själva övningen, ska jag förklara det här lite extra.



Planera inte så mycket kring det här utan flöda med dagen som vanligt. Under dagen väljer du sedan att antingen fota, skissa eller klippa ut något som representerar just den dagen. Börja med att samla in allt du behöver till detta, som tex att välja vad du ska fota med (exempelvis mobilen eller polaroidkameran) och om du behöver tidningar för collage-urklipp, köp en Mixbok™ med blanka sidor och lite pennor. Därefter kan du välja ett specifikt ställe hemma där du fokuserar på att göra bara detta. Det kommer förenkla för dig att faktiskt få tummen ur och göra det.

I bilden har vi använt oss av:
- En Personlig Almanacka™
- Uni Pin Brush - svart


I slutet av månaden kan du skriva ut/samla ihop dina foton, klippa ut dina skisser och collage och sätta in dem i din Mixbok™.

Här hittar du alla våra underbara tillbehör du kan pimpa din journal med!

3. Opostade brev

Detta är ett fantastiskt journaling-sätt för oss som samlar på känslor och har svårt att förlåta. Vi alla har haft tillfällen då vi önskat att vi uttryckt oss eller sagt något specifikt till en familjemedlem eller nära vän, men av någon anledning blev det inte av.

Genom att skriva ett brev till denna person ger du dig själv friheten att vara ärlig utan att såra eller konfrontera någon.

I bilden har vi använt oss av:
- En Personlig Almanacka™ med randiga slutsidor
- Glow Pop rosé-klistermärken
- Uni Pin Fine Line – mörkgrå och ljusgrå


Varje dag kan du försöka hitta en ny person att skriva till och berätta hur arg du är på den, eller hur mycket denna person betyder för dig.

Detta är en upplevelse som befriar dig från dina jobbiga känslor. Breven behöver inte behållas eller läsas igen; egentligen kan du slänga de direkt. Det viktiga är att du får ut allt du tänker på och känner!

Behöver du en ny skrivbok? Designa din alldeles egna personifierade Mixbok™ här!

Och vilken tid är egentligen bäst för journaling?
Jag skulle föreslå precis innan läggdags eller precis efter att du vaknar på morgonen. Då är nämligen din hjärna på topp!

Hur länge ska man skriva?
Spendera max 20 minuter varje dag till att föra dagbok, och gärna nästan exakt samma tid. Studier inom psykoterapi har visat att 20 minuter om dagen är den mest effektiva tidslängden för journaling. Håller du på längre utvecklas dina tankar ofta bara till negativt grubblande.

Vilken är den bästa journaling-metoden?
Den här frågan är omöjlig att svara på, eftersom olika journaling-stilar funkar för olika människor. Det viktigaste är att du hittar ett sätt som funkar för dig. Försök få in vanan att föra dagbok under en månads tid. Du kan exempelvis testa på ett nytt sätt varje månad för att se vilket sätt som passar dig bäst. Journaling för med sig oändligt många möjligheter och uttryckssätt så fortsätt att utforska och testa!

Happy journaling!
/Kat på Personlig Almanacka™

Pssst! Här hittar du våra bästa tips på olika sätt att föra dagbok på!

Vår blogg: Tips & Tricks

#Mindfulness #Inspiration

Konsten att sakta ner - denguefeber och livslärdomar från sjuksängen

Läs mer

#Mindfulness #Freebies

Enkla men kraftfulla sätt att utöva tacksamhet varje dag

Läs mer

#Freebies

Mobilbakgrunder för 2020

Läs mer

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.