start / Tips & Tricks / Ta hand om din psykiska hälsa - här är våra gratisresurser

Ta hand om din psykiska hälsa - här är våra gratisresurser

Vi har samlat alla våra resurser kring mental hälsa i en artikel. Läs och lär dig mer om hur du kan ta hand om din mentala hälsa genom bl.a. dagboksskrivande, mindfulness, tacksamhetsutmaningar och målarbokssidor. Och glöm inte att ladda ner alla olika freebies!

#Mindfulness #Freebies #Inspiration



Att prata om mental hälsa och vad det innebär är idag viktigare än nånsin. I ett samhälle som springer på i ett högt tempo, där stressen ständigt är påtaglig och där våra hjärnor varje dag proppas fulla med intryck är det viktigt att vi gör medvetna val för att ibland också kunna stänga av och låta våra sinnen få vila och återhämta sig.

Vi alla har olika sätt att koppla av på, men det viktiga är att vi faktiskt skapar utrymme i vår vardag för att varva ner och vila. Men vad är egentligen psykisk hälsa? Världshälsoorganisationen, WHO, definierar det som ”ett tillstånd av psykiskt välbefinnande där varje individ kan förverkliga sina egna möjligheter, klara av vanliga påfrestningar, arbeta produktivt och bidra till det samhälle som hen lever i.” *



Så - för att hjälpa dig att boosta din psykiska hälsa och ditt välbefinnande har vi här samlat alla våra artiklar som på ett eller annat sätt kan hjälpa dig med detta. Testa dig fram och hitta ett sätt som passar dig bra för avkoppling, kreativt utlopp och återhämtning. Och du, glöm inte bort att ladda ner och skriva ut alla roliga freebies som finns i de olika artiklarna!

Men innan vi går vidare vill vi understryka vikten av att kontakta din vårdgivare om du eller nån i din närhet har symptom av nedstämdhet, ångest och oro, eller har sömnsvårigheter. Att färglägga en mandala kan hjälpa dig att varva ner och på så sätt förebygga psykisk ohälsa, men det ersätter inte på något sätt den professionella hjälp man behöver när man lider av depression eller annan psykisk obalans.


SELF-CARE BINGO
Få lite hjälp med att prioritera dig själv och dina behov denna vecka med hjälp av ett roligt self-care bingo! Läs mer och ladda ner bingot här!


EN ENKEL ÖVNING SOM BOOSTAR DIN MENTALA HÄLSA
Visste du att en så enkel övning som att färglägga bilder kan dämpa symptom av psykisk ohälsa? Mindful coloring kallas detta, och handlar helt enkelt om att färglägga bilder med full sinnesnärvaro. Detta tränar sinnet till att släppa allt runt omkring som annars kan störa. Här kan du läsa mer och ladda ner ett gäng underbara målarsidor.

BESTÄLL EN ALMANACKA MED MÅLARBOKSSIDOR HÄR!


EN MÅNAD AV TACKSAMHET
Att vara tacksam för det man har och reflektera över allt fint som livet för med sig stort som smått, har visat sig ge positiv effekt på välmåendet. Ju mer vi tränar oss på att vara tacksamma, desto mer värderar vi nuet. Ladda ner vår tacksamhetslogg och börja din nya vana idag!


5 TIPS FÖR EN SUNDARE ARBETSDAG
Har du svårt att hitta balansen i din arbetsdag, eller behöver du bara få in lite fler sunda vanor i din vardag? Ta hjälp av våra 5 tips för ett mer hållbart och hälsosamt arbetsliv! Klicka här för att läsa mer.

JAG VILL DESIGNA EN ALMANACKA!


5 AKTIVITETER FÖR LÅNGA HEMMADAGAR
För många av oss är det sociala livet fortfarande begränsat pga corona. Därför har vi satt ihop ett kit för dig att använda när inspirationen tryter och du bara behöver tänka på nåt annat än jobb, matlagning och vardagspusslet. Använd vårt kit till att aktivera hjärnan och boosta kreativiteten. Läs mer här.


JOURNALING PÅ 3 SÄTT - ÅTERKOPPLA MED DITT INRE
Att skriva ner känslor och dokumentera tankar är ett viktigt verktyg för att förstå sitt inre och få perspektiv på sina problem. Faktum är att forskning visar att journaling för med sig många fördelar för vår mentala hälsa. Inspireras till att testa 3 nya journaling-sätt här! Inspireras till att testa 3 nya journaling-sätt här!

Du vet väl att vi har smarta slutsidor som passar perfekt till dagboksskrivandet? Vi kallar dem ”Dagens tacksamhet” & ”En rad om dagen.” Du hittar dem i steg 6 när du designar din almanacka, och i steg 2 när du designar din Mixbok™.


BOOSTA DIN MENTALA HÄLSA GENOM SKAPANDE - ANNA SOHLBERGS STORY
Efter att Anna förlorade sin pappa i cancer gick hon in i en depression, och att skapa blev hennes sätt att få tankarna att skingras och ångesten att dämpas. När hon sen delade med sig av sina illustrationer på sociala medier fick hon mycket positiv respons som fortsatte hjälpa hennes tillfrisknande. Läs Annas berättelse och ladda ner hennes templates här!


FÅ IN MINDFULNESS I DIN VARDAG - 5 PRAKTISKA SÄTT
Så mycket i vår vardag handlar om att stressa fram och tillbaka för att hinna få tid med familjen, träna, jobba, äta hälsosamt och försöka uppnå alla de krav som man omedvetet satt på sig själv. Mitt i allt är det så lätt att glömma bort helhetsbilden och fokusera för mycket på småsaker. Med hjälp av våra 5 tips för att få in mer mindfulness i din vardag kan du tillåta dig själv att vara i nuet och lyssna in vad du behöver just idag.

Här kan du skapa en Mixbok™ och fylla den med dina favoritslutsidor!


ENKLA MEN KRAFTFULLA SÄTT ATT UTÖVA TACKSAMHET VARJE DAG
Mitt i vardagspusslet är det lätt att glömma bort allt man har att vara tacksam för. De flesta av oss är väl medvetna om att tacksamhet ger positiva effekter på den mentala hälsan, men ändå prioriterar vi så ofta bort att medvetet vara tacksamma varje dag. Här får du några tips och en liten knuff i rätt riktning - och glöm inte att ladda ner vår tacksamhetsutmaning! Den kommer definitivt hjälpa dig få upp ögonen för hur mycket du har att vara tacksam för!


3 TIPS FÖR ATT SKAPA GODA VANOR SOM HÅLLER
Visste du att goda och sunda vanor kan höja livskvaliteten och vardagsglädjen? Och det allra viktigaste när man försöker skapa nya rutiner är att hitta nåt som funkar för just din livsstil och som faktiskt är hållbart i längden. Här kan du läsa våra 3 bästa tips för att skapa sunda vanor, och glöm inte att ladda ner vår Workout Log för fler bra vanor!

Designa en almanacka och börja planera dina nya vanor!


KONSTEN ATT SAKTA NER - DENGUEFEBER OCH LIVSLÄRDOMAR FRÅN SJUKSÄNGEN
För ett par år sen råkade Katerina ut för denguefeber som gjorde att hon var sängliggande i 16 månader. Hon som annars var en otroligt ambitiös och högpresterande person, blev nu tvungen att ändra hela sin livsstil för att må bättre och hitta ett hållbarare sätt att leva på. Läs här om vad hon tagit med sig från denna tid och varför det är så viktigt att prioritera vila.


HUR DU ANVÄNDER VÅRA 12 OLIKA TRACKERS
Spåra dina vanor och se hur de påverkar ditt humör med hjälp av våra trackers! De kommer hjälpa dig att identifiera ömma punkter och saker som triggar dig och påverkar ditt beteende. Häng på när vi går igenom alla våra trackers och visar hur du kan använda dem på bästa sätt. Varför inte skapa en Mixbok™ och börja tracka redan idag! Läs mer här.


VISION BOARDS - VISUALISERA DINA DRÖMMAR OCH UPPNÅ DINA MÅL
En vision board hjälper dig att visualisera dina drömmar och önskningar och nå de där målen som du så länge strävat efter. Pysseldrottningen @mrsmara ger dig roliga tips på hur du skapar inspirerande collage som motiverar dig till att skapa en förändring i ditt liv. Läs mer här och börja resan mot din drömvardag!


VARFÖR DAGBOK? 5 ROLIGA TIPS!
Att skriva dagbok för med sig många positiva saker; det hjälper dig att rensa tankarna, fokusera på en sak i taget, dokumentera din vardag och gynnar dessutom din mentala hälsa. Oavsett om du älskar att skriva eller inte så tror vi att det finns ett sätt som passar just dig och som du kommer må bra av! Läs mer här och hitta en metod som du trivs med!

Du vet väl att vi har smarta slutsidor som passar perfekt till dagboksskrivandet? Vi kallar dem ”Dagens tacksamhet” & ”En rad om dagen.” Du hittar dem i steg 6 när du designar din almanacka, och i steg 2 när du designar din Mixbok™.


UNDERBARACLARA: OM KRASCHEN OCH DEN LÅNGA VÄGEN TILLBAKA
Clara Lidström, också känd som Underbaraclara, är bloggaren och författaren som valde ett lantligt familjeliv i Västerbotten framför stressen i storstan. Läs vår intervju om hennes tuffa utmattningsperiod och om vägen tillbaka till ett hälsosamt liv igen.

Med hjälp av dessa intressanta och användbara tips, artiklar och freebies hoppas vi att du får hjälp med att lufta dina tankar, boosta kreativiteten och ta hand om din mentala hälsa. Var rädd om dig, för det finns bara en som du!

* folhalsomyndigheten.se


Vår blogg: Tips & Tricks

VÅR MIXBOK™ - hur du gör en egen episk Mixbok™!

Vad får man om man mixar en personlig almanackas slutsidor med en anteckningsbok? En Mixbok, såklart! Sätt ihop ditt eget block med våra snygga, formgivna sidor för allt mellan himmel och jord. Välj vilken storlek som passar dig bäst och mixa loss!

Ta hand om din psykiska hälsa - här är våra gratisresurser

Vi har samlat alla våra resurser kring mental hälsa i en artikel. Läs och lär dig mer om hur du kan ta hand om din mentala hälsa genom bl.a. dagboksskrivande, mindfulness, tacksamhetsutmaningar och målarbokssidor. Och glöm inte att ladda ner alla olika freebies!

Samlingsartikel: Våra bullet journal-resurser

Vill du bli bättre på bullet journaling eller är du nyfiken på att testa? Här finns videor, tutorials & freebies för att hjälpa dig komma igång & utvecklas med bujo!

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.