start / Tips & Tricks / Underbaraclara: Om kraschen och den långa vägen tillbaka

Underbaraclara: Om kraschen och den långa vägen tillbaka

Clara Lidström, också känd som Underbaraclara, är bloggaren och författaren som valde ett lantligt familjeliv i Västerbotten framför stressen i storstan. Läs vår intervju om hennes tuffa utmattningsperiod och om vägen tillbaka till ett hälsosamt liv igen.

#Mindfulness #Inspiration



Clara Lidström, också känd som Underbaraclara, är bloggaren och författaren som valde ett lantligt familjeliv i Västernorrland framför stressen i storstan. Som mångbottnad mångsysslare har hon hunnit med mycket under de 15 åren som gått sen hon startade Sveriges numera största livsstilsblogg, underbaraclaras.se.

Känd både som programledare och som flitigt inbjuden gäst i radio och tv driver Clara också podcasten En Underbar Pod tillsammans med journalisten och radioproducenten, Erica Dahlgren. Tillsammans har de författat boken Hjälp jag är utmattad, Claras elfte i ordningen.

Har man följt Claras blogg och projekt, och inspirerats av hennes medvetna livsval där så mycket kretsar kring hållbarhet, kan man kanske förvånas över att just hon blev utbränd för ungefär 6 år sen.


- Jag startade mitt företag 2011 och efter några tuffa år när min mamma dog så kändes det härligt att få jobba igen och vara en som man kunde lita på. Så jag körde på och tänkte att jag hade stor kapacitet.

Samma år som Clara startade sitt företag blev hon också mamma till Bertil, och knappt tre år senare kom sonen Folke. Clara jobbade på som vanligt, samtidigt som hon tog hand om barnen, utan att ta ut nån föräldraledighet.

- Jag hade alltid varit så bra på återhämtning, på att ligga och vila när jag behövde. Men när jag fick barn och mer jobb så insåg jag att jag inte hade några strategier kring återhämtning.

- Kombination av att inte vara mammaledig, jobba hårt på mitt företag, och inte ha nån riktig struktur i mitt liv ledde till att jag till slut kraschade.

Claras höga tempo och den ackumulerade stressen hon levde under började visa sig nu. Kraftig ångest, panikkänslor och oändlig trötthet trots en lång natts vila överväldigade henne. Och hon som under hela sitt vuxna liv hade jobbat med språket som sitt verktyg snubblade plötsligt över orden.

- Jag skulle säga ”Jag ställde ut soptunnan i morse” men istället kom bara orden ”Spaghetti och köttbullar” ur munnen, berättar Clara i boken.

Clara började gå i terapi nu, men i början ville hon inte acceptera psykologens råd om att hon behövde sjukskriva sig på en gång. Lite goda råd och sen kan jag fortsätta som vanligt, tänkte hon. Efter påtryckningar från familjen insåg Clara att det var allvar, och att hon behövde dra i nödbromsen.


En ljuspunkt under den här perioden kom att bli sammanträffandet med vännen Erica Dahlgren, som kämpade med en egen utmattning samtidigt som Clara. Båda behövde ett utlopp för sin kreativitet, så de startade en podd tillsammans. En Underbar Pod fick bli ett lustfyllt projekt, utan press på prestation, snarare som en slags terapi för dem båda. Så småningom började Clara och Erica dela med sig av sina berättelse om utmattning med sin publik, och fick ett enormt gensvar. Igenkänningsfaktorn var hög, och folk skrev och hörde av sig och delade sina egna historier. Ur detta föddes så boken Hjälp jag är utmattad - boken de båda hade velat läsa och hålla i handen under sin utmattningsperiod.

Även om Clara och Ericas erfarenheter är olika grundar de sig i samma samhällsproblematik. Man premieras för att man ställer upp i arbetslaget, för att man alltid tackar ja till nya uppgifter.

- Man blir belönad om man aldrig säger nej, och det är ju en egokick att vara omtyckt på sin arbetsplats. Men det här är en osund förväntan som man inte når upp till, och den är jättesvår att bryta. Det här är ett strukturellt problem på flera nivåer och beror inte bara på fenomenet “duktiga flickor”, menar Clara.

- Vi har inga begränsningar idag, fortsätter hon. Vi kan arbeta dygnet runt och stå i ständig kontakt med omvärlden. Även om man jobbade hårdare fysiskt förr i tiden så fanns det också begränsningar – utan elektricitet kunde man inte sitta uppe och arbeta på nätterna. Idag har vi suddat ut återhämtningsmöjligheterna, de små pauserna under dagen. Vi är ständigt uppkopplade och låter aldrig hjärnan vila.


Vägen tillbaka till ett “vanligt liv”, eller snarare, ett sundare liv med ett hälsosammare tempo har varit lång för Clara, och fram till 2018 mådde hon väldigt dåligt. Idag jobbar hon på att bli mer som en vanlig kontorsanställd, med fasta tider och rutiner, även om hennes arbete till sin natur är flexibelt.

- Jag begränsar arbetstiden tydligt, tränar och sover ordentligt och ser till att jag får ordentligt med återhämtning. Jag har upptäckt att ledigheten inte sitter i jättelänge - återhämtning är en färskvara. Förut har jag alltid tänkt att jag är ju ledig på somrarna och det räcker. Men precis som man måste äta varje dag så måste också återhämtning vara regelbunden. Det är ett vanligt problem att vi tror att vi kan skjuta upp den. Jag behöver tänka hela tiden på den dagliga återhämtningen, och jag har idag blivit snabbare på att fylla på ny energi.

Vi frågade Clara om hon hade några knep för att få in vardagsvila på ett naturligt sätt under dagen.

- Det är så tråkiga tips, men de funkar!

Claras 3 tips på vardagsvila:
- Ha en analog väckarklocka i sovrummet istället för telefonen.
- Ta inte med telefonen till toaletten för att multitaska!
- Återhämtning kan se så olika ut, det beror på vad man jobbar med! Den som arbetar framför en dator hela dagen kanske behöver en skogspromenad som återhämtning medan den som arbetar hårt fysiskt kanske behöver ta ett varmt bad. Fundera alltid på vad det var som gjorde dig trött – så att du återhämtar dig från rätt sak.

Att få ihop livspusslet, med jobb och familj, fritid och åtaganden, innebär en ständig stress i mångas vardagsliv. Man jagar efter att hitta den perfekta balansen där livet känns harmoniskt.

- Jag tror att vi har fel uppfattning om att man kan hitta balansen och sen bara vara kvar i den, tror Clara. Men balans är som att gå på en gungbräda - det kräver ett ständigt vickande! Och det är en del av livet att hamna i olika diken… Jag jobbar jättemycket på att vara bra på att hålla balansen.


Till dig som känner att du inte hinner göra det du vill, tex att ha mer fritid eller kunna spendera mer tid med familjen, menar Clara att det faktiskt går att köpa tid.

- Det är såklart nedlåtande att säga så till en ensamstående förälder med dubbla jobb, men har man det okej ekonomisk så kan man köpa tid för pengarna. Man kan gå ner i arbetstid och på ett väldigt enkelt sätt skapa mer fritid. Det är ju en enkel lösning men inget som folk applåderar. I mångas ögon är minskat arbete ett tecken på att man saknar ambitioner.

- Samhället belönar att människor har ambitioner och ständigt strävar efter att leva ett större och häftigare liv. Men man kanske inte både kan få mer fritid och samtidigt mer pengar och höjd materiell standard. Att tidigt i livet fundera över vad man själv tycker är viktigast kanske kan hjälpa en att navigera bättre i sina beslut. En befodran kan innebära mer pengar men i slutända mindre möjlighet att göra något roligt för pengarna.

Periodvis kan det fortfarande bli väldigt mycket arbete, medger Clara, men till skillnad från tiden före utmattningen har hon nu lärt sig att känna igen varningssignalerna i kroppen och har strategier för regelbunden återhämtning, i form av bl.a. mindfulness.

- Idag mår jag jättebra och är väldigt glad över att kunna säga detta! Mindfulness har blivit nåt lustfyllt för mig nu, och återhämtning är inte längre ännu en grej jag måste göra, utan nåt roligt och härligt.

LÄSTIPS: Mindfulness i vardagen

Till dig som är orolig om du är på väg att bli utmattad eller utbränd har Clara ett tydligt budskap:

- Bara att du tänker i sådana banor är ett varningstecken. Är du orolig behöver så ta oron på alllvar. Hitta ett sätt att bromsa i tid, minska din stress och gör utrymme för återhämtning i vardagen. Du kan vinna så mycket tid, ja många år, för det är lång väg tillbaka om du väl blivit utbränd. Prata med nån nu och ta varningssignalen på allvar!

-----

Du kan köpa Clara Lidström och Erica Dahlgrens bok, Hjälp jag är utmattad, här via Bokus.

Claras blogg: underbaraclaras.se

Clara och Erikas podd, En Underbar Pod, hittar du här.


Vår blogg: Tips & Tricks

Semester-kit för hjärnan

Semester och sommarlov behöver inte betyda att kolan segar ihop helt och hållet. Ladda ner vårt underhållnings-kit och håll hjärnan i trim under sommaren! 🧠

4 veckors aktivitetskit för barnens sommarlov

Sommaren har äntligen kommit, och med det också barnens sommarlov! Har du svårt att få ihop pusslet med jobb och fritids eller barnomsorg? Kanske vi kan hjälpa! Här får du ett gediget 4-veckorspaket med aktiviteter, uppdrag, pyssel och freebies som kan hålla barnen sysselsatta en stund medan du klockar timmar. Fortsätt läsa och börja ladda ner uppdragen här nedan!

Så gör du en bullet journal i din Mixbok™ - stor bildguide

Bullet journaling har den senaste tiden blivit ett populärt sätt att planera och organisera sin vardag på ett kreativt sätt. I den här guiden visar vi dig, med hjälp av Julia Strycek (@somekindwords_), steg för steg hur du enkelt kan skapa din egen bullet journal i en Mixbok™.

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.