start / Tips & Tricks / Varför dagbok? 5 roliga tips!

Varför dagbok? 5 roliga tips!

Många av oss har spenderat mycket tid hemma det senaste, och nu går vi in i ännu en vecka som troligen kommer se likadan ut som den förra… Att inte veta när det blir en förändring på läget kan göra att man lätt blir stressad och nedstämd. Därför kommer här fem tips på hur du kan lätta på alla dina tankar och känslor – på ett roligt och kanske lite otippat sätt. Häng på!

#Tips #Inspiration



Vi hör det hela tiden och överallt - att det som vi nu är med om, och den tid av turbulens som hela världen går igenom, är nåt som våra barnbarn kommer läsa om i historieböckerna.

Fast det där är väl kanske inte vad vi tänker på just nu när vi är mitt i det, men frågan är egentligen vad vi gör med den här tiden. Kan vi använda den till något bra? Vi vet ju inte alls hur länge detta kommer vara vår vardag, så det är väl lika bra att ta vara på all tid hemma och se till att det kommer något gott ut ur den.


En perfekt syssla i dessa tider är att skriva dagbok! Förutom att det gynnar din mentala hälsa och är roligt att se tillbaka på, så är det ett superbra sätt att använda tiden på. Det hjälper dig att rensa tankarna, fokusera på en sak i taget, hjälper dig att bearbeta och komma ihåg denna speciella tid och är även en toppenbra vana att få in. Vem vet, du kanske kommer uppskatta det så mycket att du till och med vill fortsätta med det under en lång tid framöver?

Oavsett om du älskar att skriva och allra helst gör det dygnet runt, eller om du drar dig för att göra det så har vi flera olika tips där vi tror att du kommer hitta något som passar just dig!

1. Rita, teckna och ta bilder!
Att föra dagbok måste faktiskt inte bara handla om att SKRIVA. Tycker du bättre om att rita och teckna, så kan du självklart göra det! Rita en liten figur för varje dag, kanske på något som du uppskattat lite extra, eller som varit typiskt för just den dagen. Åt du en supergod hamburgare till lunch? Stämde ösregnet överens med ditt humör för dagen? Att rita en liten bild som föreställer det du vill komma ihåg från varje dag är ett superroligt sätt att se tillbaka på dina dagar och vad som hänt.


Ett annat sätt att dokumentera dagen på om du inte bara vill skriva eller teckna, kan vara att du tar ett foto för varje dag på något som kännetecknat dagen, eller något speciellt du vill komma ihåg. Antingen sparar du dessa bilder i en mapp på datorn, eller så går du all-in på det analoga, och skriver ut bilderna och sätter ihop ett alldeles eget Covid-19 album! Perfekt tillfälle för att köpa den där polaroidkameran som du så länge suktat efter!

Här kan du skapa din egen skrivbok!

2. Skriv långa texter!
Du kanske är den där personen som bara ÄLSKAR att skriva långa, långa texter, och ser hela dagen fram emot att få skriva av dig? Förmodligen har du redan fört dagbok hela livet och har stenkoll på allt du känt och tänkt och varit med om ända sen du föddes, och så även nu i dessa speciella tider. Eller så är du en som kan vara lite avundsjuk på de som fått in rutinen att skriva dagbok tidigt i livet, och tänker att det inte är någon idé att börja nu – men vet du?! Då har du fel, för det är aldrig försent! Bättre att börja nu än om ett år! Börja idag och vi lovar att du kommer vara så tacksam att du äntligen tog tag i det. Och tycker du att det lätt blir press på att du måste skriva hur länge som helst – sätt en tidsgräns för dig själv! Börja skriva i fem eller tio minuter, och när du fått in rutinen kommer du så småningom hitta hur lång tid och vilken tidpunkt på dagen som passar bäst för dig att skriva på.

3. Skriv korta texter!
Det är en annorlunda vardag vi lever i just nu, och så många av oss försöker få till alla dagens måsten i hemmet. Att få in alla jobbtimmar, hinna sina vanliga träningspass och sköta om hushållet, samtidigt som barnen kanske inte går till skola eller förskola är inte lätt! Och att utöver det få till någon egentid… Well, det kanske inte är på priolistan just nu. Vi fattar det. Men, att skriva dagbok behöver inte betyda att du ska skriva i timmar varje dag, nejdå! En mening räcker! Och var passar inte bättre att skriva än i din Personliga Almanacka™? Skriv en mening längst ner på varje dag, om vad som hänt eller något extra som är värt att minnas. Sätt ord på dina tankar, känslor eller dagens händelser i en mening – det räcker!

Skapa din Personliga Almanacka™ här!

4. Tacksamhetslogga
Även om det är tuffa tider vi lever mitt i just nu, så ger det tillfälle för oss att vara tacksamma för det lilla och för det vi faktiskt har. Det är en superbra övning i att se något positivt i varje situation, och att muntra upp oss själva med att se vad vi faktiskt kan göra och har, istället för allt vi inte kan göra eller inte har. Att hitta något litet du har blivit glad för idag, något som uppmuntrat dig, någon du är tacksam för eller ett fint ord som någon har sagt till dig, gör att du kommer att känna dig mer upplyft i slutet av dagen istället för att drunkna i all oro och ovisshet som så många av oss upplever just nu. Det finns alltid något att vara tacksam för – och det är en perfekt tid att öva sig på att uppmärksamma de små sakerna som man annars kanske inte lägger märke till.


Det kan vara stora som små saker – att solen värmer ansiktet för en stund, den där perfekta koppen kaffe på morgonen, att barnen inte bråkat på hela dagen, eller att ha möjligheten till att ringa och prata med nära och kära när man inte kan ses ”på riktigt”. Oavsett vad det är som gjort dig glad – skriv ner det! Vi kan nästan lova att ju oftare du tänker på och uppmärksammar vad du är tacksam för, desto lättare kommer det att bli att se det positiva i svåra situationer.


Om du vill kan du använda månadsöversikten i din Personliga Almanacka™ för att skriva detta i, eller så kan du ladda ner vårtacksamhets-logg på svenska här, eller på engelska här. Skriv ut så många du vill, förslagsvis en för varje månad.

5. ”När allt detta är över…”
Alla dessa restriktioner som vi idag måste leva efter och som begränsar våra liv på ett sätt vi inte alls är vana vid gör att vi alla nog längtar efter lite ”normala” saker att hitta på. Som att kunna åka och hälsa på sin familj och sina vänner, att få kramas, köpa en ny favoritkjol på H&M, eller att kunna gå på konserter. Och självklart drömmer många av oss även efter upplevelser som känns ännu lite längre bort just nu – som den där backpack-resan till Australien som varit planerad sedan länge, att kunna njuta av sol och bad på en vit strand i Grekland, eller att kunna gå på sin bästa väns bröllop.

Julia här på Personlig Almanacka™ älskar att resa och saknar det lite extra just nu, så för att inspirera sig själv och låta sig få drömma lite grann så har hon använt rese-sidorna i sin Personliga Almanacka™ för att skriva ner allt hon drömmer om att se och göra på sina framtida resor. Världens bästa idé ju!

Ta vara på den här tiden på det sätt du kan. Passa på att skriva ner allt du drömmer om och vill göra. När denna tid är över kommer du förhoppningsvis att veta exakt vad du vill satsa på att göra, var du vill resa och när. I tider som dessa är det extra viktigt att hålla drömmar vid liv och att tillåta sig själv att drömma sig bort för en liten stund, för när vardagen återgår till det ”normala” så kommer vi alla nog att vara lite mer ödmjuka inför livet, lite mer tacksamma för saker som vi annars tar för givet, och vara bättre på att ta vara på de små stunderna som så lätt annars bara springer förbi utan att vi märker det.

Vi hoppas att detta har inspirerat dig till hur du på bästa sätt kan ta vara på den speciella tid vi är i, och att du känner dig lite uppmuntrad och peppad på att börja föra dagbok, oavsett vilket sätt du gör det på!

Massa kärlek från hela gänget på Personlig Almanacka™

TACKSAMHETSLOGG - SVENSKA
TACKSAMHETSLOGG - ENGELSKA

Vår blogg: Tips & Tricks

Ta hand om din psykiska hälsa - här är våra gratisresurser

Maj är månaden för Mental Health Awareness och det vill vi ta vara på genom att samla alla våra resurser kring ämnet i en artikel. Läs och lär dig mer om hur du kan ta hand om din mentala hälsa genom bl.a. dagboksskrivande, mindfulness, tacksamhetsutmaningar och målarbokssidor. Och du, glöm inte att ladda ner alla våra freebies som finns i de olika artiklarna!

Nya wallpapers och omslagsbilder av illustratören Sabine Fuchs

Den skickliga illustratören och letteringkonstnären Sabine Fuchs (@schonschoen_cgn) har designat fyra nya bilder som du nu kan använda som omslag till din almanacka eller Mixbok™ och matchande wallpapers du kan ladda ner och pimpa din mobil med. I denna intervju får du lära känna Sabine lite bättre och läsa om hur hennes kreativa resa började och varifrån hon hämtar sin inspiration.

Mobilbakgrunder för 2021

Piffa din mobil med en ny, fräsch bakgrund varje månad. Här finns ett helt gäng supersnygga wallpapers att ladda ner!

Fri frakt

Nöjda kunder

Leverans 1 vecka

Omdömen på Trustpilot

Följ oss på Instagram

@personligalmanacka #personligalmanacka

Hej, vi använder cookies på vår hemsida för att din upplevelse här ska bli bättre.

Läs mer om cookies eller testa vårt smarriga recept.