Tips & tricks
Det kan vara en härlig känsla att fundera över vilka nya goda vanor vi ska lägga oss till med såhär i början på året. Här kommer fem topptips att applicera på din arbetsdag, för ett hållbarare och hälsosammare år.<br />

5 tips för en sundare arbetsdag

Det kan vara en härlig känsla att fundera över vilka nya goda vanor vi ska lägga oss till med såhär i början på året. Här kommer fem topptips att applicera på din arbetsdag, för ett hållbarare och hälsosammare år.

#Bullet Journaling #Planering



Det kan vara en härlig känsla att fundera över vilka nya goda vanor vi ska lägga oss till med såhär i början på året.

Och som ett stöd i dina nya vanor blir din personliga almanacka din bästa vän.

Här kommer fem topptips att applicera på din arbetsdag, för ett hållbarare och hälsosammare år.

1. Vår hjärna har svårt att uppskatta tid

Vi kan få för oss att en uppgift som vi gör ofta tar ”ingen tid alls”. Men är vi obotliga tidsoptimister kan vi egentligen behöva multiplicera tiden med pi för att hamna i närheten av verkligheten och skapa marginaler.


Hjärnan kan också göra tvärtom. Den kan hitta på att en uppgift tar väldigt lång tid, så ”det hinner vi inte nu”. Det vi egentligen menar är att ”det vill vi inte nu.” Sätt av tid för dessa uppgifter i din almanacka så att du kommer igång, och sluta argumentera med dig själv när det är dags att göra dem – bara gör’t.

SKAPA EN PERSONLIG ALMANACKA™ HÄR


2. Pauser och pomodoro

Ta pauser under arbetsdagen. Efter ca 1-1,5 timmes arbete är hjärnan trött och behöver återhämtning. Pauser är lika viktiga som tiden du arbetar.


En utmärkt metod som uppmärksammar dig på vikten av pauser och koncentrationstid är Pomodoro. Om du söker på Pomodoro hittar du många tips på verktyg och appar som kan hjälpa dig. Alternativt besök www.petrabrask.se där vi ständigt uppdaterar med nya tips på effektiva verktyg.

3. Reflektera och förbered

Förbered och ”duka upp” viktiga uppgifter genom att skriva in dem i din almanacka så blir lättare att komma igång. Fundera på om du till och med kan skriva en liten checklista med vilka steg du behöver börja med.

Se till att du har en stund för reflektion varje dag. Där sker många av prioriteringarna. Vad behöver du fokusera på? Reflektionen kanske är den viktigaste stunden på dagen. Den frigör orken.


Ha en större avstämning med dig själv på fredagen: vad kommer upp nästa vecka och kommande månad? Summera vad har du åstadkommit under veckan – fokusera på vad du faktiskt gjort, inte bara på vad du inte gjort.

4. Ha en strategi för möten, mejl och människor

Många upplever att de som är de största tidstjuvarna under deras arbetsdag är alltför många möten, mejl och människor. Så är det säkerligen men det är ju också en viktig del av en arbetsvecka.

I dag har många organisationer en policy att ha korta möten, max 45 minuter. För att frigöra tid kring möten är det också bra att fråga sig varför man egentligen ska ha ett möte? Vad är syftet? Skapa en tydlig mötesagenda med starttid och sluttid, och gärna tidsatta punkter däremellan. Ha tydliga roller, som mötesledare, tidtagare och antecknare. Och låt gärna rollerna rotera, det stimulerar hjärnan och blåser liv i mötet. Byt möteslokal och testa walk-and talk.

Inse att mejlkorgen är en brevlåda och inte en telefon. Här behövs också en policy för hur tillgängliga vi måste vara. Hur snabbt och under vilka tider på dygnet förväntas du svara på mejl.


Hantera avbrott och signalera tydligt när du är tillgänglig. Har du ett eget rum, stäng dörren när du behöver vara ifred och sätt upp en lapp om när du är tillgänglig. Sitter du i öppet landskap kan du markera att du behöver vara i fred genom exempelvis hörlurar eller hörselkåpor. Boka möte med dig själv i din personliga almanacka, IMA (inga möten, arbete) och USA (Utan särskild anledning). Respektera din egen tid. Se till att få fokustid och hinna leda dig själv.

5. Hantera FOMO

De flesta upplever att de drunknar i information och aviseringar. Många känner en stress av att inte hinna ha koll på allt som händer. Vi lider troligen av FOMO, fear of missing out, vår medfödda rädsla för att gå miste om saker. När vi är alltför fokuserade på vad alla andra gör och vad som händer på alla andra platser i världen missar vi egentligen vårt eget liv. Vi borde istället öva på JOMO – joy of missing out.

Stäng av alla aviseringar och välj några gånger per dag då du kollar om det kommit ny information. Ha en laddningsstation för mobilen i hallen hemma (undvik att ha med den i sovrummet). Lägg undan mobilen vid alla måltider och när du umgås med din familj och dina vänner.

Du kan känna en abstinens i början men ganska snart kommer du inse att du har frigjort energi och tid för att läsa böcker, ta promenader i naturen och reflektera. Tid som är oerhört viktig för vårt långsiktiga och strategiska beslutsfattande. Tid när hjärnan hinner processa allt vi varit med om och det vi har framför oss.

Allt gott,
Petra Brask, effektivitetsexpert, författare och föreläsare

PS. Är du sugen på fler tips om tid är du välkommen att lyssna på Tidspodden, där Lena Lid Falkman, forskare på Handelshögskolan och jag bjuder in spännande gäster och bjuder på tips om allt som rör den gäckande resursen tid.

Vår blogg: Tips & Tricks

Mobilbakgrunder för 2024

Piffa din mobil med en ny, fräsch bakgrund varje månad. Här finns ett helt gäng supersnygga wallpapers att ladda ner!

10 idéer till ett bullet journal-uppslag

Nyfiken på bullet journaling? Vill du ha inspiration och tips på vad du kan göra? Här får du hela 10 idéer till ett bullet journal-uppslag!

Stressad? Minska din stress med enkla knep och en kalender

Känner du dig stressad? Du är inte ensam! I den här artikeln kikar vi på vad stress är, symtomen och hur du kan minska stressen via enkla knep och din kalender!

Omdömen på Trustpilot