start
 
Tips & Tricks
 
En enkel övning som boostar din mentala hälsa - ladda ner våra målarbokssidor!
En enkel övning som boostar din mentala hälsa - ladda ner våra målarbokssidor!


Trenden med vuxna målarbokssböcker har varit på stark frammarsch några år nu, och visar inga tecken på att avta än. Vad som först bara verkade vara en fluga som flörtade med folks barndomsnostalgi har visat sig vara ett enkelt och vackert sätt att investera i vår mentala hälsa.

Så låt oss prata lite om fenomenet mindful colouring, eller att färglägga med full sinnesnärvaro.

Har du sett ett barn sitta och färglägga, fullt fokuserat på aktiviteten? Då har du säkert redan sett mindful-färgläggning i aktion.

Att färglägga med mindfulness gör att vi skärper vår närvaro i nuet genom att fokusera på aktiviteten i fråga - att välja färg och applicera det på illustrationen eller mönstret.

Det är en enkel men förvånansvärt effektiv övning där vi tränar vårt sinne att släppa alla andra tankar, tex vad vi ska göra efter aktiviteten eller vad som hände tidigare på jobbet eller skolan. Vi inbjuds till att släppa dömande tankar om vad vi håller på med och hur vi gör det. Vi bara färglägger, helt enkelt, och det finns inget rätt eller fel, fult eller snyggt.

Mindful-färgläggning är dessutom ett väldigt konkret sätt att koppla ner från skärmar och det allmänna bruset från en digitaliserad vardag.



Men det som är mest fascinerande är vilken positiv effekt denna enkla aktivitet kan ha på vår psykiska hälsa, genom att dämpa oro och ångest.

I en studie genomförd av forskare på Otago-universitetet i Nya Zeeland fann man att daglig färgläggning är mer än ett härligt tidsfördriv - det kan också ha en fantastisk påverkan på vår mentala hälsa. Och allt detta genom att färglägga så lite som 10 minuter per dag, under en veckas tid.

Deltagarna som färglade visade betydligt lägre nivåer av ångest och depression jämfört med vad de rapporterade före studien. Forskarna konkluderade att ”daglig färgläggning […] kan användas som ett effektivt, billigt och lättillgängligt verktyg för själv-hjälp.”

En annan grupp i studien fick istället lösa sudoku. Intressant nog rapporterade denna grupp att även de upplevde en större känsla av mindfulness, även om deras aktivitet inte brukar klassas som det. Och som tur är har vi sudoku att ladda ner här!

Visste du att du kan lägga till målarbokssidor (och sudoku!) längst bak i almanackan? Du hittar en översikt av alla slutsidor på steg 4 i designprocessen.



Men vi har också några målarbilder att ladda ner här på bloggen, tack vare vår konstnärsvän Anna Sohlberg. På Instagram-kontot @alukewarmmess berättar Anna öppet om sin kamp mot ångest och depression. Under åren som hon har drivit kontot har hon inspirerat en varm community av människor från hela världen som alla använder sin kreativitet och konst i kampen mot psykisk ohälsa. Genom sina bilder och texter beskriver Anna på ett vackert sätt hur verkligheten för någon som lever med ångest alldeles inpå knuten kan se ut.

Ladda ner Annas fina illustrationer nedan, och upplev färgläggningens fantastiska fördelar själv!


Mandala
Leaves
Balloon
Beautiful People
Flower Frame
Bloom for You

*Studien publicerades i Creativity Research Journal.
#MINDFULNESS
#FREEBIES

Senaste blogginlägg
Lettering for Beginners - VIDEO COURSE

Guide to Bullet Journaling - VIDEO COURSE

Day Journal Templates - Printable
Spana in oss på instagram
#personligalmanacka

#personligalmanacka

#personligalmanacka
Sök
Kategorier
FREEBIES
GUIDER
INSPIRATION
MINDFULNESS
ORGANISATION
PLANERING
ROLIGT
TIPS
"Era almanackor räddar mitt liv! Mitt liv hade varit kaos utan er."
/Linn, Örebro
"Är jättenöjd med mina almanackor jag beställt från er!"
/Rebecca, Åby
"Tack för att möjligheten finns att göra egna almanackor!"
/Natalie, Frösön
HEJ!
"Gillar era almanackor skarpt."
/Helen, Nässjö
Har du frågor? Hör av dig!
Made in Sweden
Superkvalitet
Nöjda kunder
Säkra betalningar
Made in Sweden
Superkvalitet
Nöjda kunder
Säkra betalningar